Sisältöön      
 
 
 
 
 
Valitse metadatasta sisällön kieliversiot
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3:
Monisteita 2004:3:
Monisteita 2004:3:
Monisteita 2004:3:
Monisteita 2004:3:
Monisteita 2004:3:
12.02.2004
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
Monisteita 2004:3
12.02.2004
suomeksi

Selvitys poikien ympärileikkauksen käytännöistä

Tekijät: Kristina Stenman
Julkaisutiedosto
Julkaisun tiivistelmä

Selvitys on laadittu sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta. Siinä kartoitetaan poikien ympärileikkauksen taustaa uskonnollisena ja kulttuurisena perinteenä, ympärileikkausta kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valossa, tämänhetkistä lainsäädäntötilannetta ja käytäntöjä Suomessa, sekä käytäntöjä Euroopassa ja Amerikassa.

Poikien ympärileikkaus sallitaan kaikissa maissa. Se on osa islamin ja juutalaisuuden perinteitä. Ympärileikkaus on yleinen kulttuurinen tapa monissa Afrikan maissa.

Ympärileikkaus on yleinen terveydenhuollon toimenpide. Lääkärikunta on jakautunut toimenpiteen hyödyistä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa. Erityisesti Pohjois-Amerikassa on syntynyt liikkeitä, jotka vastustavat kaikkia poikien ympärileikkauksia.

Ympärileikkaukset liittyvät moniin ihmisoikeuksiin: ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapaus; oikeus parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan; yksilön koskemattomuus, ts. muun muassa ihmiselämän suoja, kidutuksen kielto, oikeus vapauteen ja fyysiseen turvallisuuteen; sekä yhdenvertaisuus ja syrjintäkielto.

Suomessa ympärileikkaus on aina ollut juutalaisten ja tataarien perinne. Muslimiväestön kasvaessa nopeasti 1990-luvulla ympärileikkaukset nousivat julkiseen keskusteluun. Sosiaali- ja terveysministeriö suositti vuonna 1992 ympärileikkausten suorittamista julkisessa terveydenhuollossa. Maaliskuussa 2003 STM ja Kuntaliitto lähettivät kunnille ja sairaanhoitopiireille lähes samansisältöisen kirjeen. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies suhtautui ratkaisussaan vuonna 1999 kriittisesti ympärileikkausten suorittamiseen julkisessa terveydenhuollossa. Perusoikeusuudistuksen myötä on noussut esiin erityisen sääntelyn tarve.

Käytännöt Suomessa vaihtelevat ja lainsäädäntötilanne on epäselvä. Eräät sairaanhoitopiirit, kuten Pohjois-Pohjanmaan ja Kymenlaakson sairaanhoitopiiri, suorittavat ei-lääketieteellisiä ympärileikkauksia. Toisissa piireissä, kuten Helsingin ja Uudenmaan sekä Turun sairaanhoitopiireissä, suhtautuminen on kielteinen. Sairaanhoitopiireissä tehdään lääketieteellisin perustein vuosittain arviolta 500-1000 ympärileikkausta.

Kansainvälisesti järjestelytavat ja vastuu kustannuksista vaihtelevat. Sveitsissä ja Saksassa perhe kantaa yleensä vastuun kustannuksista. Iso-Britanniassa ja Tanskassa ympärileikkaukset suoritetaan usein ilmaisten julkisten terveydenhuoltopalveluiden piirissä. Ruotsissa on oma laki ympärileikkauksista vuodesta 2001.

Selvityshenkilö katsoo, että pojille tulisi voida turvata ympärileikkauksen suorittaminen turvallisissa olosuhteissa ja yhtäläisin perustein eri puolilla maata. Ruotsin kaltainen lainsäädäntö voisi olla tapa selventää tilannetta.

Poikien ympärileikkaus. Selvitys kansainvälisistä ja kotimaisista käytännöistä. Helsinki 2004. 76 s.
Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 2004:3
ISBN 952-00-1466-7
ISSN 1236-200X
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
URNhttp://urn.fi/URN:ISBN:952-00-1466-7
på svenska

Författare Kristina Stenman
Julkaisutiedosto
Julkaisun tiivistelmä

Referat

Utredningen är utförd på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet. Den är en kartläggning av bakgrunden till omskärelse av pojkar som religiös och kulturell tradition, relevanta stadganden om mänskliga rättigheter, den nuvarande lagstiftningen och praxisen i Finland, samt praxisen i Europa och Amerika.

Omskärelse av pojkar tillåts i alla länder. Det är en del av traditionerna inom islam och judendomen. Omskärelse är även en allmän kulturell tradition i många afrikanska länder.

Omskärelse är en allmän åtgärd inom hälsovården. Läkarkåren är dock delad beträffande nyttan av ingreppet som förebyggande åtgärd. Särskilt i Nord-Amerika har det uppstått medborgarrörelser mot omskärelse av pojkar.

Många mänskliga rättigheter har beröringspunkter med omskärelse: tanke-, samvets- och religionsfrihet; rätt till bästa möjliga hälsa; individens integritet, d v s bland annat skyddet av människoliv, förbudet mot tortyr, rätten till frihet och fysisk trygghet; samt likvärdighet och diskrimineringförbudet.

I Finland har omskärelsen alltid varit en tradition för judarna och tatarerna. Då den muslimska befolkningen snabbt växte i Finland på 1990-talet uppstod en offentlig diskussion om omskärelserna. Social- och hälsovårdsministeriet gav år 1992 en rekommendation om att omskärelse skulle utföras inom den offentliga hälsovården. I mars 2003 sände ministeriet och Kommunförbundet ett brev till kommunerna och sjukvårdsdistrikten med i stort sett samma innehåll. I sitt beslut år 1999 förhöll sig riksdagens biträdande justitieombudsman kritiskt till att icke-medicinska omskärelser skulle utföras inom den offentliga hälsovården. I och med grundrättighetsreformen har också frågan om behovet av speciallagstiftning väckts.

Praxisen i Finland varierar och lagstiftningssituationen är oklar. Till exempel Norra Österbottens och Kymmenedalens sjukvårdsdistrikt, utför icke-medicinska omskärelser, däremot inte t ex Helsingfors och Nylands samt Åbo sjukvårdsdistrikt. I distrikten utförs årligen ca. 500-1000 omskärelser på medicinsk grund.

Internationellt varierar sättet att ordna omskärelserna och ansvaret för kostnaderna . I Schweiz och Tyskland bär pojkens familj vanligen ansvaret för kostnaderna. I Stor-Britannien och Danmark utförs omskärelserna ofta inom ramen för avgiftsfri offentlig hälsovård. I Sverige stadgades en särskild Lag om omskärelse av pojkar år 2001.

Utredaren anser, att varje pojke borde ha möjlighet att få sin omskärelse utför i trygga förhållanden och på lika grund oberoende av boningsort. En lagstiftning lik den i Sverige kunde klargöra situationen.

Nyckelord : barnets rättigheter, hälsovård, invandrare, kulturer, religion, omskärelse

Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
in english

Author Kristina Stenman
Julkaisutiedosto
Julkaisun tiivistelmä

The study is an overview of circumcision of boys as a religious and cultural tradition, the human rights issues involved, and the current legislation and practice in Finland, some European countries and North America.

Circumcision of boys is permitted in all countries. It is part a tradition of Islam and Judaism, and a common cultural tradition in many African countries.

Circumcision is a common measure in medicine. The medical profession is divided on the benefits of circumcision as a preventive measure. Particularly in North America, there are movements against circumcision.

Many human rights provisions are relevant: the freedom of thought, conscience and religion; the right to the best attainable health, the integrity of the individual, ia. the protection of human life, the prohibition of torture and the right to freedom and physical safety; and equality and the prohibition against discrimination.

In Finland, circumcision has been a traditional custom of the Jews and the Tatars. The rapid growth of the Muslim immigrant population in Finland in the 1990s, led to public debate about circumcision. The Ministry of Social Welfare and Health recommended in 1992 that non-therapeutic circumcision could be carried out in the public health care system. In March 2003, the Ministry and the League of Municipalities issued a letter with a similar content. In her decision in 1999, the Assistant Parliamentary Ombudsman was hesitant to non-therapeutic circumcisions being performed in public health care. The reform of the Finnish Constitution also has brought up the question of the need for special legislation.

Practices in Finland concerning non-therapeutic circumcisions vary in different parts of the country, and the legislative situation is unclear. Some hospitals perform this measure and while others refuse. Some 500-1000 circumcisions are performed as a therapeutic measure annually in Finnish hospitals.

Internationally, the means to carry out circumcision and responsibility for the costs vary from country to country. In Switzerland and Germany, the families of the boys usually take on the costs. In the United Kingdom and Denmark, circumcision is often carried out within free public health care. In Sweden, a particular law on circumcision of boys (Lag om omskärelse av pojkar) was enacted in 2001.

The conclusion is that every boy in Finland should have the possibility to have circumcision carried out in safe conditions regardless of his place of residence. Legislation similar to that in Sweden could clarify the situation.

Key circumcision of boys, cultures, health care, immigrants, religion, rights of the child words:

Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
>#MYYNTIPAIKKA|/web/fi/julkaisut/tilaukset/|Subscriptions : |en#
Sámás

tekijät Kristina Stenman
File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
??-??????

tekijät Kristina Stenman
File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
Français

Kristina Stenman
File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
aus Deutsch

Kristina Stenman
File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
Jaa