Skip to content      
 
 
 
 
 
Valitse metadatasta sisällön kieliversiot
Publications 2006:25
Publications 2006:25:
Publications 2006:25:
Publications 2006:25:
Publications 2006:25:
Publications 2006:25:
Publications 2006:25:
30.12.2006
Julkaisuja 2006:25
Publikationer 2006:25
Publications 2006:25
Julkaisuja 2006:25
Julkaisuja 2006:25
Julkaisuja 2006:25
Julkaisuja 2006:25
30.12.2006
suomeksi

Kansallinen varautumissuunnitelma influenssapandemiaa varten

Julkaisutiedosto
Koko julkaisu (pdf, 691 kB)
Julkaisun tiivistelmä


Influenssapandemian uhkan lisääntyessä WHO on kehottanut jäsenmaita päivittämään pandemiaan varautumisen suunnitelmiaan sekä julkaissut tätä ohjaavia strategisia ja teknisiä ohjeistoja ja suosituksia. Influenssapandemiaan varautumista on käsitelty Euroopan unionin komission kokouksissa useasti viime aikoina.

Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 21.4.2005 kansallisen pandemiavarautumisen työryhmän, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus influenssapandemiaan varautumisen kansalliseksi suunnitelmaksi. Sen tavoitteena on mahdollisen pandemian väestön terveydelle aiheuttamien haittojen rajoittaminen sekä yhteiskunnan toimintojen jatkuvuuden mahdollisimman hyvä turvaaminen. Ehdotuksen pohjalta sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut valtakunnallisen varautumissuunnitelman influenssapandemian varalle.

Varautumissuunnitelman tarkoitus on ohjata varautumista influenssapandemiaan terveydenhuollon kaikilla hallinnon tasoilla sekä tukea valmistautumista muilla hallinnon aloilla.

Varautumissuunnitelmassa annetaan Suomen oloihin soveltuva kuva pandemian kehittymisestä, terveydellisistä, yhteiskunnallisista ja taloudellisista vaikutuksista, torjuntaan käytettävissä olevista keinoista, eettisistä erityiskysymyksistä, terveydenhuollon organisaatioiden vastuualueista ja erityisjärjestelyistä, varautumisen materiaalisista tarpeista, eri hallinnon alojen välisen yhteistyön tarpeista ja pandemian aikaisen organisaation erityispiirteistä, sekä viestinnästä ja tiedottamisesta. Varautumissuunnitelma tarkastelee pandemiaa laaja-alaisesti luoden pohjan kaikkien hallinnon alojen yksityiskohtaisille suunnitelmille. Käytännön syistä tässä valmiussuunnitelmassa on esitetty vain lyhyesti muiden kuin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan suunnitelmat. Tehokas toimeenpano edellyttää laajempaa eri hallinnonalojen suunnitelmien integroimista toisiinsa.

Johtosuhteet pandemiatilanteessa määräytyvät valtion siviilikriisin johtamismallin periaatteiden mukaisesti.

Kuntatasolla kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin on keskeisessä asemassa pandemiaan varautumisessa ja pandemiatilanteessa. Sairaanhoitopiirien tartuntataudeista vastaavat lääkärit toimivat alueellisen ja paikallisen suunnittelun asiantuntijoina.

Varautumissuunnitelman tulee muuttua uhkakuvan, toimintaympäristön sekä ennustamis- ja torjuntakeinojen muuttuessa. Tästä syystä varautumissuunnitelma ei ole koskaan "valmis", vaan sitä päivitetään sitä mukaa kun oleellisia muutoksia tilanteessa tapahtuu.

Influenssapandemia saattaa käynnistyä pian tai viedä vuosia, eikä sen aiheuttava virus ole välttämättä ajankohtainen influenssaviruksen alatyyppi. Influenssapandemiaan varautuminen tehostaa samalla olennaisesti Suomen valmiutta torjua mitä tahansa laajaa, kansainvälistä tai globaalia epidemiaa. Valmistautumisen tehostamat tartuntatautien torjunnan rakenteet tukevat keskeisiä jatkuvan tartuntatautien torjunnan alueita ja edistävät näin väestön terveyttä. Varautuminen tukee yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamista.

Kansallinen varautumissuunnitelma influenssapandemiaa varten. Helsinki 2006. 247 s. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:25.
ISSN 1236-2050.
ISBN 952-00-2198-1 (nid.), 952-00-2199-X (PDF)

Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
URNhttp://urn.fi/URN:ISBN:952-00-2199-X
på svenska

Nationell beredskapsplan för en influensapandemi

Julkaisutiedosto Julkaisun tiivistelmä


I och med att hotet om en influensapandemi ökat har WHO upprepade gånger uppmanat
medlemsländerna att uppdatera sina beredskapsplaner för pandemier samt publicerat
riktgivande strategiska och tekniska anvisningar och rekommendationer för detta.
Beredskapen för en influensapandemi har behandlats flera gånger i Europeiska unionens
olika rådskonstellationer under den senaste tiden.

Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte den 21 april 2005 en arbetsgrupp för nationell
pandemiberedskap som fick i uppdrag att utarbeta en nationell beredskapsplan
för en influensapandemi. Syftet med planen är att begränsa de skador som en eventuell
pandemi orsakar befolkningens hälsa samt att så väl som möjligt trygga kontinuiteten i
samhällsfunktionerna.

På basis av förslaget har social- och hälsoministeriet utarbetat ett nationell beredskapsplan för en influensapandemi.

Syftet med beredskapsplanen är att styra beredskapen för en influensapandemi på
alla förvaltningsnivåer inom hälso- och sjukvården samt att stödja beredskapen inom
andra förvaltningsområden. I beredskapsplanen ges en till finländska förhållanden anpassad
bild av en pandemis utveckling, dess hälsomässiga, samhälleliga och ekonomiska
verkningar, tillgängliga bekämpningsmetoder, etiska specialfrågor, hälso- och sjukvårdsorganisationernas ansvarsområden och specialarrangemang, de materiella beredskapsbehoven, behovet av samarbete mellan olika förvaltningsområden och särdragen
hos organisationen under en pandemi, samt av kommunikationen och informationen.
Beredskapsplanen granskar pandemier på ett övergripande sätt och skapar en grund för
alla förvaltningsområdens detaljerade planer. Av praktiska skäl presenteras andra förvaltningsområdens planer än social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområdes
plan endast i korthet i denna beredskapsplan. Ett effektivt verkställande förutsätter en
mera omfattande integration av de olika förvaltningsområdenas planer.

Beredskapsplanen bör ändras när hotbilden, omvärlden samt prognos- och bekämpningsmetoderna förändras. Av denna orsak blir beredskapsplanen aldrig ”f ärdig” och därför skall man uppdatera den allteftersom väsentliga förändringar förekommer i pandemisituationen.

En influensapandemi kan starta snart eller ta flera år, och det virus  som orsakar den behöver inte nödvändigtvis vara den aktuella undertypen av influensavirus. Beredskapen för en influensapandemi effektiverar samtidigt betydligt Finlands beredskap att bekämpa vilken som helst omfattande, internationell eller global epidemi. Förberedelserna effektiverar strukturerna för bekämpningen av smittsamma sjukdomar  och detta stödjer områden som är centrala med tanke på den fortlöpande bekämpningen av smittsamma sjukdomar och främjar på så sätt befolkningens hälsa. Beredskapen stödjer säkrandet av livsviktiga samhällsfunktioner.

Nationell beredskapsplan för en influensapandemi. Helsingfors 2006. 182 s.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2007:9
ISSN 1236-2050
ISBN 978-952-00-2325-6 (PDF)

Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
URNhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2325-6
in english

National preparedness plan for an influenza pandemic

Julkaisutiedosto Julkaisun tiivistelmä


In the face of an increasing threat of an influenza pandemic, WHO has repeatedly urged its member countries to update their pandemic preparedness plans, and published strategic and technical instructions and recommendations for their guidance. Preparedness for a fl u pandemic has recently been discussed on a number of occasions in the various organs of the European Council.

The Ministry of Social Affairs and Health set up a Working Group on National Pandemic Preparedness on 21 April 2005, whose remit was to draw up a national pandemic preparedness plan. Its objective is to confi ne the harmful effects of a potential infl uenza pandemic on the population’s health and to secure the best possible continuity of the society’s functions. On the basis of the proposal, the Ministry of Social Affairs and Health has compiled a national preparedness plan for an infl uenza pandemic. This preparedness plan has been accepted in the Ministry of Social Affairs and Health management group and in the Government Meetings of the Heads of Preparedness.

The purpose of the preparedness plan is to set up guidelines for fl u pandemic preparedness at all administrative levels of healthcare and to support preparations in other administrative sectors.

The preparedness plan paints a picture applicable to Finnish conditions of development of a pandemic, its health, societal and economic impact, available means of its prevention, special ethical questions, areas of responsibility and special arrangements of healthcare organisations, material requirements of preparedness, needs for collaboration between different administrative sectors and special characteristics of organisation during a pandemic, as well as communication and provision of information. The preparedness plan examines a pandemic from a wide perspective, creating a foundation for detailed plans of all administrative sectors. For practical reasons, this preparedness plan includes only brief outlines of plans other than that of the Ministry of Social Affairs and Health administrative sector. A prerequisite of effective implementation is integration of the plans of different administrative sectors.

Management relations during a pandemic are determined in accordance with the Government model for Government civilian crisis management.

At the municipal level, the organ responsible for prevention of communicable diseases plays a central role in pandemic preparedness and during a pandemic. The hospital district physicians responsible for communicable diseases act as experts in planning at the regional and local levels.

A preparedness plan must change with changes in perceived threat, the operating environment and methods of prediction and prevention. For this reason, a preparedness plan is never ‘finished’ , and it will be updated as essential changes occur in the pandemic situation. An influenza pandemic may be set into motion soon or it may take years, and the virus that will cause it is not necessarily a current influenza virus subtype. Being prepared for a fl u pandemic simultaneously significantly reinforces Finland’s preparedness to repel any other widespread, transnational or global epidemic. The set structures for repelling infectious diseases reinforced by preparedness support important areas of continuous protection against infectious diseases, and thus promote health of the population. Preparedness supports safeguarding of vital functions of society.

National preparedness plan for an infl uenza pandemic. Helsinki 2007. 191 pp.
Publications of the Ministry of Social Affairs and Health 2007:10
ISSN 1236-2050
ISBN 978-952-00-2326-3 (PDF)

Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
URNhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2326-3
>#MYYNTIPAIKKA|/web/fi/julkaisut/tilaukset/|Subscriptions : |en#
Sámás

File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
??-??????

File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
Français

File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista
aus Deutsch

File
Julkaisun tiivistelmä
Allaolevat tiedot syötetään metatiedoista